Møde i udvalget d. 4. september 2017
12. Administrationsgrundlag - tilladelse til etablering af bebyggelse til religiøse aktiviteter (D)
Sagsnr.: 330-2017-61737 Dok.nr.: 330-2017-550193 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Frederik Pedersen (DF) har bedt om at få drøftet
administrationspraksis, når der ansøges om tilladelse til at etablere møderum
til religiøse aktiviteter.
Baggrund
Sagen fremlægges med udgangspunkt i bilagte henvendelse fra
Frederik Pedersen (DF).
Frederik Pedersens henvendelse retter sig imod Byrådets
mulighed for at blive involveret, når administrationen skal tage stilling til
sager, hvor en bygherre eller en forening ønsker at etablere religiøse samlingssteder.
Retligt
grundlag
Planloven, Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Sagen fremlægges til drøftelse.
Vurdering
Møderum til religiøse aktiviteter, som der henvises til i
henvendelsen, kan typisk etableres på arealer udlagt til offentlige formål i
kommuneplanen.
Hvis et område er udlagt til offentlige formål i en
kommuneplan, kan hverken administrationen eller et byråd beslutte, at en
specifik lovlig religionsretning ikke kan opnå tilladelse. En ansøgning
om at bygge fx en kirke eller en moské skal således have samme sagsbehandling.
Byrådet er endda pligtig, at arbejde for at realisere kommuneplanen ved at
fremme en lokalplanlægning der kan realisere det ønskede projekt.
En efterfølgende lokalplan vil typisk specificere det
offentlige formål, fx offentlig administration, skoler, sportsfaciliteter,
cirkusplads, kirker/ moskéer eller samlingssteder, så det bliver let for
borgerne at se, hvad man kan forvente sig af området.
Inden for et lokalplanlagt område, der giver mulighed for at
opføre fx en kirke/ moské eller et forsamlingshus, har en bygherre umiddelbart
lov til at opføre bebyggelsen inden for rammerne af byggelovgivningen.
Både i forhold til kommuneplaner, lokalplaner og byggetilladelser
har Byrådet altid mulighed for, under hensyn til planlægningen, at nedlægge et
§14-forbud, som kan forhindre opførelse/ nedrivning af et bestemt byggeri.
Kommunalbestyrelsen har herefter et år til at ændre plangrundlaget.
Et §14-forbud kan dog ikke forhindre eksisterende lovlig
anvendelse af en bygning eller et område, fx hvis et kristen samlingssted
ændres til et muslimsk samlingssted.
Vedtagelse af nye lokalplaner eller kommuneplaner skal
godkendes af Byrådet, og vil derfor altid blive behandlet af Byrådet.
Der er intet til hinder for, at Byrådet eller udvalget
orienteres i sager om religiøse samlingssteder.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Sagen drøftes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Drøftet.
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A), Steen Olsen (A) og
Knud Vincents (V)
ønsker at sagen indgår i den fremtidige gennemgang af
kompetenceplaner.